Ä-märket på bulgarisk ost

Nyheter. 17 apr 2012.

Äkta vara har slutit avtal med företaget Svensson & Falk om Ä-märkning av ostar.

Svensson och Falk är ett relativt nystartat företag som vill sprida fler ekologiska produkter av hög kvalitet. För närvarande finns tre varianter av ekologiska som är godkända av konsumentföreningen Äkta vara: en fårost och en getost, båda av fetaosttyp och en delikatessost av fårmjölk. Och fler är att vänta. 


De ostar som nu blir Ä-märkta kommer från Bulgarien, som liksom Grekland har en lång tradition av att göra vitost. Det bulgariska jordbruket förblev under sovjettiden rätt oförändrat och bibehölls därför ”naturligt ekologiskt” av ekonomiska skäl. Också förädlingen har i stort sett har bevarats i sitt ursprungliga, okonstlade skick, berättar företaget. Getosten består av getmjölk och fårosten av fårmjölk, inte blandningar som annars är vanligt. 


Varför vill ni Ä-märka era produkter?

– Våra produkter består enbart av rena naturprodukter. Inga konstiga tillsatser utan det är den rena smaken av fårost respektive getost som gäller. Därför har vi sett ”Äkta vara” som en bra märkning där konsumenten enkelt kan se att produkterna har framställts av enbart naturliga råvaror, säger Bernt Svensson på Svensson & Falk.


Ä-märket, som är den oberoende konsumentföreningen Äkta varas märkning för konsumenter som vill undvika tillsatser i maten. Äkta vara vill underlätta för  dem att göra medvetna val när de står i butiken. Det är inte ovanligt med tillsatser i ost, även om det sällan förekommer i den här typen av ost. Däremot förekommer det efterapningar. I Bulgarien har man tillverkat vit ost i minst 2000 år.


– Den här osten är tillverkad på ett traditionellt sätt och med traditionella metoder och ingredienser. Det känns extra roligt att vi nu kan få Ä-märket på produkter som kommer från mindre tillverkare och lyfta fram ett land som Bulgarien, säger Björn Bernhardson, ordförande för konsumentföreningen Äkta vara.


 

Ä-märkningen på produkterna kommer att dyka upp i butiker under året vartefter man trycker nya förpackningar, men de går förstås att köpa redan nu. 

Här är en lista på återförsäljare>>

Fler matlagningsostar med hyllkantsmärkning>>


 


 

16 kommentarer

RSS

Annons:

  • Kul! När får vi se dessa ostar i Göteborg?
    lars. 17 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Tycker det äkta vara gör är riktigt bra men samtidigt tycker jag det är riktigt USELT att ni inte ställer några som helst krav på de varor som får märkningen ”Äkta vara” och ”Äh” är det minsta ekologiska. I synnerhet med tanke på att de flest inlägg på den här hemsidan handlar om ekologi, närproducerat och småskalighet. Frösöker ni medvetet pumpa in värden i era märkningar som de i själva verket inte innehåller. För i så fall vilseleder ni Sveriges konsumenter med er märkning.
    petra. 17 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Petra, jag tyckte det stod i texten att de Ä märkta varorna var ekologiska? Närproducerat i all ära, men importerat mathantverk och matkultur har också en plats tycker jag, som fetaost och parmesanost mm. Kul med mångfalden. Bra Äkta vara att ni väljer ut ekologiska produkter. Minst lika viktigt att maten är schysst producerad och utan rester från bekämpningsmedel, tillsatser i foder mm som att det inte innehåller för mycket tillsatta E-nummer tycker jag.
    Annika. 17 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Annika jag tycker du ska ta och titta på vilka krav som ställs på de produkter som får dessa märkningar. Finns inga som helst krav på ekologi, schysst producerat, samt rester av bekämpningsmedel. http://aktavara.org/pages.aspx?r_id=50110 Så frågorna kvarstår. Försöker äkta vara medvetet pumpa in värden i märkningarna som de i själva verket inte innehåller. I så fall vilseledes Sveriges konsumenter med denna märkning
    petra. 18 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Petra, lägg märke till att det heter "Äkta vara", och inte "Ekologisk vara" eller "Schyst vara". Märkningen står för precis vad den heter. Jag håller med om att det skrivs för mycket om ekologiskt här för en märkning som inte har med ekologiskt att göra.
    Fredrik. 27 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Fredrik, Jag har inte satt mig in i vad just Ä märkningen har för kriterier, men som utgångspunkt tycker jag att Äkta vara i allra högsta grad borde beakta ekologiskt i märkningen, och som dom också gjort i exemplet ovan med osten. Man kan inte påstå att produkter är tillsatsfria för att dom inte innehåller tillsatta E-nummer, samtidigt som det kan finnas rester av bekämpningsmedel,antimögelmedel, läkemedelrester från foder mm. Det är mycket värre än en exempelvis liten tillsats av konserveringemedel. Även därför att dessa miljögifter inte bara sprids direkt genom maten, utan även indekt via spridning i naturen och vidare i näringskedjan. Se gärna filem underkastelsen. Därför borde enligt min mening det allra första och viktigaste kriteriet för en äkta vara, att ingående råvaror är ekologiskt producerade. När man sållat ut dem, kan man sedan börja titta på E-nummer som steg 2. Om man tror att man gör hälsovinster genom att undvika E-nummer på förpackningar och samtidigt få i sig massa rester av miljögifter, så lurar man bara sig själv. Jag är glad att Äkta vara uppmärksammar miljö och ekologi och om inte det är ett grundkrav för Ä märkta produkter nu, så hoppas jag att det ska bli det, som exemplet ovan med osten.
    Annika. 27 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Annika för en gång skull är vi helt överens ? Fredrik så schyst är inte äkta och äkta är inte schyst? Du skriver att ”märkningen står för precis vad den heter”. För mig känns närproducerat, småskalighet, ekologiskt och klimatsmart ”’äkta” men inget av detta står varken äkta vara eller äh–märkningen för
    Petra. 27 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Vi kan personligen ha olika synpunkter och definitioner på vad en Äkta Vara är, men när jag läser under Märkningen på den här hemsidan, så hittar jag föreningen Äkta Varas definition och krav, och det är ju ändå den som gäller för Ä-märkningen. Även om alla godkända varor inte är ekologiska så har vi konsumenter en stor fördel av att veta att råvarorna i det Ä-märkta vi köper inte har ersatts/spätts ut med olika kemikaliska tillsatser och ”kryddats” med smak- och aromämnen m.m.. Närproducerat, ekologiskt, miljövänligt m.m. är viktiga aspekter när vi diskuterar livsmedel och jag hoppas att vi framöver kommer att få se mer av dylika varor i våra butiker men jag tycker att Ä-märkningen är en jättebra början på ett stort jobb att försöka förmå ”kolossen Livsmedelsindustrin” att producera bättre kvalité på livsmedel av olika slag. Gör som jag – lägg er energi på att försöka påverka livsmedelsproducenterna i stället för att tjafsa om Ä-märkningen som en del av er dessutom inte verkar ha koll på vad den innebär.
    Ros-Marin. 27 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Ros-marin, kan bara prata för mig och jag vet inte om ditt inlägg var riktat till mig eller Petra. Jag påverkar varje dag eftersom jag jobbar med inköp av råvaror och bidrar till att öka efterfrågan på ekologiska och produkter med få eller inga E-nummer. Att jag ibland inte är odelat positiv och ger (vad jag tycker) konstruktiva och relevanta synpunkter, betyder inte att jag dissar det i mångt och mycket gedigna arbete som äkta vara gör. Däremot är det utvecklande för alla, med en konstruktiv debatt. Det är väl det ett öppet diskussionsforum är till för, att mötas, utbyta åsikter och lära sig av varandras argument? En klubb för inbörders beundran leder knappast till någon utveckling.
    Annika. 27 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Väl rutet Annika. Fast nu tycker jag att vi glider ifrån ämnet. Detta med att äkta vara vilseleder Sveriges konsumenter genom att medvetet pumpa in värden i märkningarna som de i själva verket inte innehåller. Och detta genom att äkta vara inte ställer några som helst krav på att de varor som får märkningen ”Äkta vara” och/eller ”Äh” ska vara klimatsmarta, ekologiska eller närproducerade samtidigt som de flesta inlägg här handlar om just ekologi, närproducerat och småskalighet. Detta är trist och tråkigt och sänker kraftigt trovärdigheten för äkta vara. Nä gör om och gör rätt.
    petra. 28 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Annika och Petra! Det fanns en filosof för ca 2.000 år sedan som hette Lucius Annaeus Seneca som skrev dessa tänkvärda ord: ”Människor kan indelas i två grupper, en som går före och uträttar något och en som går efter och kritiserar”. På sikt kommer vi förhoppningsvis att nå närmare de mål som ni nämner men jag tror att även ni inser att det tar tid att förändra attityder och medvetenhet hos både konsumenter, producenter och livsmedelskedjorna. Vi som är mer medvetna om detta med matkvalité, miljö, ekologiskt m.m., än flertalet människor i vårt land, måste ju anstränga oss extra för att sprida kunskapen om bra och dålig matkvalité och på detta sätt bidra till förändringar . Den som hittills verkligen har lyckats påverka och förändra livsmedelsindustrin och även oss konsumenter är ju föreningen Äkta vara. Utan dem och Den hemlige kocken, hade åtminstone inte jag, varit medveten om fusket m.m. inom matindustrin. För ca 4 år sedan förstod de flesta av oss inte innebörden av alla tillsatser i livsmedel så jag tycker att utvecklingen har gått förhållandevis fort - från att inget förstå till stor medvetenhet hos många konsumenter och även livsmedelsindustrin.
    Ros-Marin. 29 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Ros-Marin, du får det att låta som att kritik alltid behöver vara negativt? Det optimala är väl ändå att BÅDE vara progressiv och uträtta saker framåt och samtidigt se i backspegeln, rannsaka och hela tiden utvärdera. Det är det ständigt förbättringsarbete handlar om. Agera, genomföra, följa upp och utvärdera. I övrigt håller jag med dig.
    Annika. 29 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Så du Ros-Marin ser inte alls problemet med att äkta vara vilseleder Sveriges konsumenter genom att medvetet pumpa in värden i märkningarna som de i själva verket inte innehåller. Och detta genom att äkta vara inte ställer några som helst krav på att de varor som får märkningen ”Äkta vara” och/eller ”Äh” ska vara klimatsmarta, ekologiska eller närproducerade samtidigt som de flesta inlägg här handlar om just ekologi, närproducerat och småskalighet. Och att detta  kraftigt sänker trovärdigheten för äkta vara. 
    Petra. 29 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Annika och Petra! Konstruktiv =positiv/uppbyggande - kritik, det gillar jag. Den som läser på vad kriterierna för Ä-märkningen innebär blir inte vilseledd. Att påstå att Äkta vara inte ställer några krav på de varor som ska märkas är väl lite väl magstarkt. Jag är övertygad om att både certifiering och kontroll av Ä-märkta varor sköts på ett proffsigt sätt av föreningen. De ytterligare kriterier som ni vill ha för att godkänna Ä-märkning finns inte idag och därför är er kritik helt obefogad. Det vore ju jättebra om allt vore ekologisk, befriade från bekämpningsmedel m.m, miljövänligt och närproducerat men marknadsutvecklingen har inte hunnit så långt ännu, men vi kan i alla fall numera köpa betydligt fler tillsatsfria och ekologiska livsmedel än för några år sedan.
    Ros-Marin. 29 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Men då måste jag fråga vad är det för obefogad och icke konstruktiv kritik jag kommit med?
    Annika. 29 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)
  • Du svarar inte på min fråga Ros-Marin. Så jag tar allting en sista gång. Ser du inte alls problemet med att äkta vara vilseleder Sveriges konsumenter genom att medvetet pumpa in värden i märkningarna som den i själva verket inte innehåller. Detta genom att äkta vara inte ställer några som helst krav på att de varor som får märkningen ”Äh” ska vara klimatsmarta, ekologiska eller närproducerade samtidigt som de flesta inlägg här handlar om just ekologi, närproducerat och småskalighet. Och att detta  kraftigt sänker trovärdigheten för äkta vara. 
    Petra. 30 apr 2012 (Svara på inlägg | Abuse)

Kommentera

Namn *
E-post *
Kommentar *
 
Skriv in kod
Villkor
 

Medlemsannons-pa-sajten-NY-animerad-3
Kräv ingrediensförteckning på alkoholdrycker!